ČR A EU (VEŘ. FINANCE)
(2) ČR A EU (VEŘ. FINANCE)
každá vstupující země zpracovává pro každý rok PEP (Předvstupní ekonomický program)
– viz stránky min. financí
– uvnitř jsou mj. uvedeny úkoly pro veř. finance
– ukládá České republice – opustit jednoroční plánování – přejít na 3 letý (střednědobý) rámec
Rámec je založen na MAE predikci různých ukazatelů – např. HDP v mld. kč, HDP růst % s.c., Deflátor HDP…
Hlavní úkol – stanovit deficity a vývoje zadlužení – vývoj příjmů, výdajů a deficitu v letech 1996 až 2006. Viz graf.
Rozdíly statistik dle ESA a dle naší.
ESA: 2004 -5,9 % saldo 2006 4 % saldo
naše: 2004 8 % saldo 2006 7,5 % saldo
Vláda má dosáhnout poklesu deficitu v rámci 3 let. Závisí to na schválení reformních zákonů – na to pozor.
V PEP je také prognóza vývoje hr. veř. dluhu ve vztahu k HDP – 2001 byl 22,36 % HDP
Reforma v ČR:
část výdajová (má tvořit větší část – 69% změn v roce 2004, 73% 2005, 80 % 2006)
část příjmová (zbytek)
Výdajová část – doporučení EU, 2. odrážka konkrétní opatření ČR
– fin. kázeň je malá, je nutné snížit výdaje, sociální výdaje nemají být příliš narušeny (soc. smír), má dojít k daňovému krácení (sniž. daňové kvóty) – těžká úloha.
– důchodová reforma parametrického typu (ne systémová změna) – zůstává průběžné financ., prodlouž. odchodu do důchodu na 63 let Ž,M, zůstávají odečty na děti;;; dále změna vyměř. základu pro OSVČ (35 % >> 50 % v průběhu 3 let)
– snižování nemocenského
– omezení valorizace
– přesné cílení státní soc. podpory
– omezení podpory stavebního spoření (jak bude účinné-?)
– snížení výdajů na veř. správu (sníž. počtu úředníků za 3 roky o 6 %)
Fiskální dopad –> tj. úspory vlády 2004: 25,4 MLD, 2005: 43,5 MLD, 2006: 52,6 MLD, celk 121,5 MLD.