19.Úloha finančního řízení podniku
Finanční řízení se dělí na: DD (kapitálové investice, struktura financování podniku, dividendová politika…); KD (řízení provozního kapitálu); Strategie finančního řízení neboli finanční strategie je pevnou součástí celkové strategie podniku. Strategie podniku je formulací základních rozvojových procesů podniku a slouží k dosažení jeho DD cílů. Příprava strategie: – analýza a hodnocení podniku; – analýza a prognóza vývoje okolí podniku; – stanovení poslání a cílů podniku; – tvorba a hodnocení variant podnikatelské strategie, vč. varianty určené k realizaci;
Finanční řízení sestává z: · DD (strategického), SD a KD finančního plánování; · finančního rozhodování; · finančních analýz; Finanční řízení se odehrává ve všech řídících úrovních podniku v odpovídající podrobnosti a čosovém dopadu. Hlavními postuláty fin. říz. jsou aktivní ovládání budoucnosti a dlouhodobost horizontů Základem pro efektivní fin. řízení podniku je soustava manažerského účetnictví (=systém poskytující informace o výnosech a nákladech jednotlivých činností nebo útvarů, které mají vazbu na řízení podniku). Musí být patrna ekonomika jednotlivých oblastí (činností) podnikání daného podniku, procesů a organizačních jednotek. Důležitá je především plánovací, vpřed zaměřená zaměřená část manažerského účetnictví, která vedle tradiční vykazovací části slouží k analýze toho, co se stalo. Cíle finančního řízení: · maximalizace tržní hodnoty firmy (=DD cíl fin. řízení). děje se to přes budování svého image, trhů, stálých zákazníků i pracovníků; · KD horizont: maximalizace zisku (zajištění dostatečné likvidity podniku) – zde je ale rozpor – plnění tohoto cíle vede k omezování investic; Shrnutí: moderní fin. říz. úspěšného podniku musí být komplexní záležitostí celého podniku, nikoliv pouze jeho fin. ředitele; musí být propojeno s ostatními činnostmi podniku a být obsaženo ve všech řídících úrovních. Vychází sice z údajů z účetnictví (tj. z pohledu na minulost), ale orientuje se především na budoucnost.