Výhoda/Nevýhoda:
výhoda: – jednoduchost stanovení ceny
nevýhody: – nepřihlíží se ke skutečným nákladům na výrobu, tím cena nemusí zajistit žádoucí množství zisku
– ceny konkurence nemusí vždy zobrazovat reálnou situaci na trhu a následování cen konkurence vede k cenové válce
Metoda podle vnímané hodnoty zákazníkem
– vychází z marketingové koncepce podniku, zahrnuje ocenění výrobku nebo služby z pohledu zákazníka
– nevychází se z nákladů, ale z toho jakou hodnotu to má pro kupujícího
– hodnota se stává základem stanovení ceny
– používají se rozšiřující efekty výrobku, reklama, forma a místo prodeje
– tato metoda je většinou zaměřena na maximalizaci zisku
výhoda: – reálnost ceny
Metoda orientovaná na poptávku
– vychází z cenové elasticity poptávky, která je dána mírou závislosti změny poptávaného množství na změně ceny
– cílem je maximalizace zisku
výhoda: – umožňuje hledat takovou cenu, při které budou N a V na úrovni zajišťující dosažení vysokého zisku