Rozlišujeme
– suroviny
– polotovary
– stroje a vybavení
– pomocný materiál.
Rozhodování o výrobku
Vývoj výrobku znamená definovat užitek, který může výrobek nabídnout. Tento užitek je spojen s kvalitou, prvky výrobku a designem.
Kvalita výrobku
Kvalita je jedním z prostředků, kterým si podnik vytváří pozici na trhu. Kvalitou však nerozumíme jen to, že výrobek nemá vady a defekty, ale znamená získání převahy nad konkurencí, že nabízíme výrobek, který lépe slouží zákazníkům. Kvalita musí být zahrnuta do všech prvků podnikového řízení včetně marketingového. Velké podniky používají mezinárodní normy ISO 9000 – 9004 pro zabezpečování kvality. Kvalita se posuzuje v pojetí naprosté – totální kvality jako souboru vlastností a charakteristik výrobku, které vytvářejí jejich schopnost uspokojit potřeby uživatelů. Toto pojetí totální kvality vedlo k definování kola kvality. Vychází se z potřeb a očekávání zákazníka, které se budeme snažit uspokojit na 100 %. Ve skutečnosti zjistíme, že není-li kvalita opravdu řízena, už na úrovni obchodního (marketingového) oddělení, dochází při výkladu potřeb zákazníka ke ztrátě 20 % proti požadavkům. Každé další stadium zpracování výrobku od vývoje po výrobu, balení, distribuci, znamená další ztráty. V závěru výrobek pokrývá pouhých 50 % původně vyjádřených kvalitativních potřeb.