DOTACE BY MĚLY BÝT AŽ JAKO POSLEDNÍ
DOTACE BY MĚLY BÝT AŽ JAKO POSLEDNÍ
OTÁZKA: ZDA MAJÍ BÝT DOTACE ÚČELOVĚ VÁZÁNY, NEBO VOLNÉ. EKONOMICKY VÝHODNĚJŠÍ JE VOLNÉ, NEZPŮSOBUJÍ MRTVOU VÁHU A SUBSTITUČNÍ EFEKT.
(graf). Proč to tak v ČR neděláme?
Není dobře definován systém dotací. Existuje „fly-paper“ efekt – ulpívání prostředků tam kde dopadnou – mucholapka. Např. školy si stěžují, nedávejte nám dotace přes kraje, ty nám peníze nedají. Kraje budou mít tendenci o penězích rozhodovat, použ. i na jiné účely. Je třeba rozvinout detailně rozpočtování i na úrovni samospráv. Indexování, historická báze – nevhodné. Neptá se na důvod financování. Přeměna na programově – výkonové rozpočtování) >> zdroje rozděleny s ohledem na účely (cíle). V následném auditu by bylo sledováno splnění cíle (%).
Je třeba vytvořit výkonové ukazatele. Na základě toho určit, jak dobře byl zdroj použit. Zákon 320 ukládá povinnost sledovat účelnost, hospodárnost vynakládaných zdrojů. Odpovědný je každý správce kapitoly. (realizace je teprve v počátcích). Kraje, obce – také to ukládá, ale realizace zatím pokulhává.
2 přístupy k decentralizaci
– tradiční (veřejně ekonomický přístup – Musgrave), používaný u většiny decentralizačních modelů ve světě. K decentralizaci je možné využít 2 funkce VF:
a) alokační – kam mají jít veř. výdaje a proč
b) redistribuční – přerozdělování existujících zdrojů mezi rozpočty (určující je role centrálního rozp.)
Slabá str. tohoto přístupu: „brutto rozpočtování“ – neexistuje propojenost mezi příjmy a výdaji – správce rozpočtu není zainteresován na tom, aby ušetřil. Nemůže si převést úspory do dalšího roku. Snaží se utratit vše, jinak musí vrátit a ukáže tím, že má rezervy. A příště mu uberou.
–> kdyby bylo rozpočtování (rozpočtová soustava) změněna na netto, znamenalo by to možnost efektivně stimulovat pracovníky k lepším výkonům – např. ministerstvo obrany USA – budgeting for results. (též Austrálie, GB, Nový Zéland).
– přístup veřejné volby (Buchannan) – podstatou je svázání příjmů a výdajů každé fiskální jednotky, FJ je zainteresována s hospodárným vynakládáním zdrojů (netto rozpočtování). O daňovém určení rozhoduje centrum – pro obce by bylo složité. Současně je sledována spravedlnost, efektivnost.
Kompromis mezi spravedlností a efektivností – viz Buchannan: teorie klubu – otázka, která úroveň má financovat veřejné statky? …(liber. odpověď). Financovat je má ta úroveň, která z nich má největší užitek. Předpokládá že jsou statky ve vlastnictví komunity – smíšené veř. statky.
Silná stránka: klade důraz na paretoefektivnost.
Ale co s regiony, které jsou ne vlastní vinou zaostalé – to nedokáže tento model zodpovědět. Možností by byly strukturální fondy.