Rozpočtový proces:
Rozpočtový proces:
vše od zahájení návrhu až po realizování a vyúčtování způsobu plnění a po schválení státního závěrečného účtu
státní závěrečný účet není zákon, ale musí být schválen
4 fáze:
1.) sestavování
2.) projednávání a schválení
3.) realizace (plnění)
4.) kontrola plnění (průběžná nebo následná)
Základní problémy:
1.) Kdo, kdy, na jaké období a pole jakých zásad sestavuje návrh rozpočtu?
Ministerstvo financí – projednává se správci jednotlivých kapitol státního rozpočtu
2.) Kdo projednává a schvaluje návrh?
Nejdříve projedná vláda a ta to dá ke schválení parlamentu – návrh prochází i všemi výbory. Schvaluje
poslanecká sněmovna
3.) Jakým otázkám je věnována pozornost?
Nejdůležitější je struktura příjmů, výdajů a navržení salda
4.) Kdo odpovídá za realizaci státního rozpočtu a kdo zabezpečuje pokladní plnění rozpočtu?
Za realizaci odpovídá ten, kdo ho navrhl – vláda a ministerstvo financí. Pokladní plnění rozpočtu
znamená postup veřejných příjmů na veřejný účet státního rozpočtu a čerpání veřejných výdajů
z veřejného státního účtu u ČNB
5.) Kdo projednává a schvaluje státní závěrečný účet?
Ten, do schválil státní rozpočet – parlament.
Soustava (veřejná rozpočtová soustava
a) orgány a instituce odpovědné za rozpočtový proces (v souvislosti všech rozpočtů)
b) samotné rozpočty
vztahy mezi všemi subjekty a stupni Struktura soustavy:
souvisí se strukturou státu – např. federální rozpočet, republikový rozpočet
v ČR – republikový rozpočet – okresní rozpočet (chystá se i regionální) – místní rozpočty
veškeré záležitosti, které souvisí s veřejnou rozpočtovou soustavou jsou vypravovány zákonem – tzv. „rozpočtová pravidla“ (č. 576/1990 Sb.)
Nejdůležitější problémy:
1.) daňové určení – ustanovení jaké výnosy a ze kterých daní, kam jdou
2.) sankce – za co a v jakých případech
3.) možnosti přesunu uvnitř jednotlivých rozpočtů
4.) pravidlo hospodaření se státními prostředky
1.) Veřejné rozpočty:
a) státní rozpočet
b) rozpočty obcí a okresních úřadů
2.) Státní fondy
a) fondy tržní regulace v zemědělství
b) fondy životního prostředí
c) zúrodnění půdy
d) pro podporu a rozvoj ČR kinematografie
e) kultury
f) národního majetku
g) pozemkový fond
3.) Státní pojistné fondy
a) fondy zdravotních pojišťoven
Orgány rozpočtové soustavy:
Ministerstvo financí ČR
Finanční úřady – 223 (75 okresů a 12 obvodů)
Finanční ředitelství – 8
Finanční odbory měst, obcí, rozpočtové organizace, příspěvkové organizace
Mimorozpočtové fondy:
PGRLF a. s. – Podpůrný a garanční lesnický fond (r. 1993) EGAP – Exportní garanční a pojišťovací společnost a. s. (r. 1992) ČEB – Česká exportní banka (r. 1994) ČMZRB – Českomoravská záruční a rozvojová banka a. s. (r. 1992)
– jsou to organizace, které mají podpořit vládní rozpočet – jsou i garantem
– vládní organizace – 30 – 100% účast státu
Rozpočtové zásady:
každoroční sestavování a schvalování
reálnosti a pravdivosti – dobrý odhad příjmů SR
úplností a jednotností
dlouhodobé vyrovnanosti
publicity
Vždy existují projekty, které byly schvalovány už předchozími vládami – dlouhodobé projekty
Státní pokladna:
útvar, který odpovídá za rozpočtovou likviditu
Kontrola SR:
ministerstvo financí
nejvyšší kontrolní úřad
závěrečný státní účet