Fiskální federalismus
1.) optimální velikost fiskální jednotky při daném objemu veřejných statků a služeb (viz 1. graf)
optimální velikost fiskální jednotky při daném objemu veřejných statků a služeb = N = celkové náklady na produkci tohoto veřejného statku N Z
na vertikální ose Z/N
na horizontální ose počet osob fiskální jednotky, které budou platit daně
křivka A – znázorňuje náklady na hlavu, zapojení dalšího daňového poplatníka znamená mezní úspory na každého člena
jaký je optimální počet zúčastněných? – po dobu kdy křivka Am je větší než 0 – zapojení dalšího přináší mezní úspory
u smíšených veřejných statků – např. bazén, který nemůže donekonečna přibírat další členy
OB…náklady, které vznikají při zvýšení počtu členů
OBm…mezní náklady zatížení při zvýšení počtu členů
P…optimální množství členů fiskální jednotky, aby pokryli náklady
ON2 – 2 členy
optimální náklady OC
jiný objem veřejného statku A1, Am1 – nový bod optimálního množství
2.) známe počet členů n fiskální jednotky, hledáme optimální množství Q veřejného sektoru N Q (viz 2. graf)
nabídková a poptávková křivka po veřejném statku
různé nabídkové křivky pro různě velká společenství
chceme zjistit, kolik by bylo optimální množství veřejného statku pro n = 1 zúčastněných – bod P1
pro n1 členů – optimální množství Q1
3.) optimalizace n Q
co by bylo optimální na straně členů společenství a na straně objemu veřejného statku – optimální bod E (Q4, N7)
Situace v ČR:
různé typy dotací
dotace:
veřejný výdaj poskytovaný jedním stupněm rozpočtu nižšímu stupni rozpočtu
transfery obecně mají podobu:
1.) účelových (specifických) dotací = SUBVENCE
podmíněné rovnocenné (požadovaná účast dotovaného subjektu na dotaci) a nerovnocenné
jsou vždy vázané, není možné je využít na něco jiného, než na stanovený účel
2.) neúčelových (všeobecných) dotací
nepodmíněné
dotace :
a) běžné – př. na provoz, činnost, platy
kapitálové – př. na rekonstrukci, na obnovu auly mají zvýšit příjmovou situaci daného subjektu příklad – místní úřad dostane neúčelovou dotaci