4) Strategie mez. rozvoje firmy…
…Formy vstupu na zahr. trhy. Vývozní a dovozní aktivity (obchodní metody), faktory, ovlivňující volbu obchodní metody, obchodní mezičlánky, formy vstupu nenáročné na kapitálové investice (licence, franchising,..), kapitálové vstupy na zahr. trhy, faktory, které ovlivňují rozhodování o přímých zahran. investicích, formy investic, investiční pobídky, investice českých firem v zahraničí, strategické aliance.
Strategické plánování
– firemní mise/vize
– strateg. cíle
– výběr nosných podnik. aktivit – BCG nebo GE matice (atraktivnost trhu vs. konkur. postavení)
– rozplánování dle SBU
Plánování na úrovni SBU a operativní mktng. plánování
a. SWOT analýza
b. stanovení cílů – kvantifik., realistické a v souladu s celofir. posláním, prioritizované
c. marketing. plán
– úvod, mktng. analýza, cíle (časově i geograf.), rozpočet
d. realizace a kontrola
e. analýza a závěry
Růstové strategie:
– interní extenzivní/intenzivní růstová strategie
– externí horizontální/vertikální integrační strategie
– diverzifikační strategie
Formy vstupu na zahr. trhy
– dle investiční náročnosti vstupu na zahr. trhy, podnikových zdrojů, potenciálu cílového trhu, možnost kontroly, rizikovosti a konkurenceschopnosti
– vývoz/dovoz operace, formy vstupu nenáročné na kapitál. investice, kapitálové vstupy
Vývoz/dovozní operace
– prostřednické vztahy
– výhradní distribuce
– obchodní zastoupení
– komisionářské a mandátní smlouvy
– piggybacking
– přímý vývoz
– kooperace vývozců v rámci sdružení
Formy nenáročné na kapitál. investice
– licence – právo k využití ochranné známky či obchodní firmy nebo k know-how (nepravá licence)
– franchizing
– smlouvy o řízení
– zušlechťovací operace
– výrobní kooperace
Kapitálové vstupy
– přímé nebo portfoliové investice
– PZI = založení, získání nebo rozšíření trvalých ekon. vztahů mezi investorem ze zahraničí a tuzemským podnikem
– akvizice, fúze (sloučení, splynutí A+B=C), joint-venture (smluvní nebo kapitálové), strateg. aliance
Faktory PZI:
– mktng. (velikost trhu, růstový potenciál, snaha o udržení podílu na trhu, snaha o podporu exportu, větší ziskovost, základna pro vývoz)
– obch.-politické (obchodní bariéry, preference tuz. výrobců)
– nákladové faktory (kvalif. prac. síla, levné suroviny, levná prac. síla, nízké výrob. a přeprav. náklady, pobídky pro investory, dostupnost kapitálu a technologií)
– investiční klima (pozit. vztah k zahr. investorům, polit. stabilita, otázka vlastnictví, devizová a měnová politika a daňová politika, znalost místního trhu)