Konkurzní a smluvní cena
– kupující vyhlásí konkurz na určitou zakázku a z hlediska nabídky si vybírá tu, která je z hlediska stanovení kritérií nejlepší
– metoda je prospěšná pro kupujícího, protože si může vybírat
Cenová strategie
Strategie stanovení ceny se mění v závislosti na fázi životního cyklu výrobku
Mezi cenové strategie patří:
1. strategie skemming
– podnik si vytváří zisk z každého výrobku od okamžiku jeho uvedení na trh
– pochází se slova „to skim“ = slíznout smetanu z mléka nebo vybrat rozinky z koláče
– název vystihuje to, o co podniku jde
– používá se u nových, odlišných od ostatních jinak unikátních výrobků
– stanoví se vysoká cena, jejímž cílem je vytvořit image firmy, ojedinělost výrobku, firma se snaží o udržení N a P, po vstupu konkurence nebo po určitém nasycení trhu se ceny sníží a tím se výrobek zpřístupní širokému okruhu zákazníků
– nutným předpokladem této strategie je, že pro konkurenci není snadné dostat se na trh a snížením ceny konkurovat výrobku, aby zákazník byl málo citlivý na vyšší cenu a kvalita a image výrobku byly na stejné úrovni