4) Strategie mez. rozvoje firmy. Formy vstupu na zahr. trhy.
4) Strategie mez. rozvoje firmy. Formy vstupu na zahr. trhy. Vývozní a dovozní aktivity (obchodní metody), faktory, ovlivňující volbu obchodní metody, obchodní mezičlánky, formy vstupu nenáročné na kapitálové investice (licence, franchising,..), kapitálové vstupy na zahr. trhy, faktory, které ovlivňují rozhodování o přímých zahran. investicích, formy investic, investiční pobídky, investice českých firem v zahraničí, strategické aliance.
Strategické plánování
– firemní mise/vize
– strateg. cíle
– výběr nosných podnik. aktivit – BCG nebo GE matice (atraktivnost trhu vs. konkur. postavení)
– rozplánování dle SBU
Plánování na úrovni SBU a operativní mktng. plánování
a. SWOT analýza
b. stanovení cílů – kvantifik., realistické a v souladu s celofir. posláním, prioritizované
c. marketing. plán
– úvod, mktng. analýza, cíle (časově i geograf.), rozpočet
d. realizace a kontrola
e. analýza a závěry
Růstové strategie:
– interní extenzivní/intenzivní růstová strategie
– externí horizontální/vertikální integrační strategie
– diverzifikační strategie
Formy vstupu na zahr. trhy
– dle investiční náročnosti vstupu na zahr. trhy, podnikových zdrojů, potenciálu cílového trhu, možnost kontroly, rizikovosti a konkurenceschopnosti
– vývoz/dovoz operace, formy vstupu nenáročné na kapitál. investice, kapitálové vstupy
Vývoz/dovozní operace
– prostřednické vztahy
– výhradní distribuce
– obchodní zastoupení
– komisionářské a mandátní smlouvy
– piggybacking
– přímý vývoz
– kooperace vývozců v rámci sdružení