VEŘEJNÉ PŘÍJMY – DYNAMIKA A STRUKTURA
8. VEŘEJNÉ PŘÍJMY – DYNAMIKA A STRUKTURA.
veř. příjmy – zákl. zdroj krytí veř. výdajů, souvisejí s redistribucí, představují rozpočtové omezení v případě vyrovnaného hospodaření.
8.1. Členění veř. příjmů:
Z hlediska návratnosti na nenávratné ( většina ) a návratné ( např. vládní úvěry )
Z hlediska časového na běžné a kapitálové, běžné – k financování běžných výdajů – 2 skupiny – nenávratné daňové, nedaňové ( návratné i nenávratné ), kapitálové – jsou nedaňové, jak návratné tak nenávratné
Z hlediska závaznosti na povinné ( daně ) a fakultativní ( dobrovolné )
Z hlediska daňové pravomoci na celostátní a místní
státní a municipální – podle pravomoci vybírání
podle daňového určení – státní, svěřené ( celostátně placené do místních rozpočtů ), municipální
daňové příjmy – daně a cla ( veř. jednorázově placené dávky z hodnoty zboží při přechodu státní hranice ). Představují rozhodující část veřejných rozpočtů.
Daň je povinná a nenávratná, pravidelně se opakující platba do veřejného rozpočtu bez nároku na protiplnění.
Důvodem existence daní je tzv. fiskální důvod – daně jsou nejdůležitější příjem veřejných rozpočtů a ekonomický důvod – slouží k realizace záměrů vlády
Daňová kvóta = daně / HDP teď asi 20%
Složená daňová kvóta = daně+SP / HDP teď asi 37%
Lafferova křivka – znázorňuje závislost daňového výnosu na míře zdanění.
nedaňové příjmy – příjmy z veř. podnikání ( uživatelské poplatky ), příjmy z podnikání se státním majetkem ( nájmy, prodeje ), poplatky za úkony ( závazná výše ), popř. dávky.
Fiskální příjmy – jsou příjmy plynoucí do veřejných rozpočtů.
Parafiskální příjmy – povinné příspěvky a dávky vybírané na základě zákona, ale neplynou do veřejných rozpočtů, ale jsou účelově vázané a proto plynoucí do mimorozpočtových fondů – zdravotní pojištění, soc. zabezpečení, důchodové pojištění