Matching strategie
Matching strategie
– firma se snaží otevřenou pozici vyrovnat vytvořením protipoložky v bilanci. Zajištění měn, nomin. částek, splatnosti. Firma může nakupovat od takové firmy, které bude platit ve stejné měně, ve které vyváží (výběr dodavatele..).
Financování v zahr. měně – vhodný financovací nástroj – úvěr. apod., který je ve vhodné měně –> opět vyrovnání pozice. (využívá např. Škoda auto – exportér z ČR – má dlouhou pozici v EUR..)
Strategie Leading
– když má firma určitý devizový závazek (korunová hodn. kolísá)
–> obává se znehodnocení domácí měny (zhodnocení dev. závazku)
může uhradit závazek před splatností, pokud očekává nepříznivý pohyb.
Lagging (opak Leading) strategie
– firma má závazek (bojí se oslabení Kč), předpokládá ale posílení měny –> za účelem zisku zaplatí firma později.
– musíme poměřit předpokládaný výnos z kurzu se zaplaceným penále při pozdní platbě. A samozřejmě problém ztráty důvěryhodnosti.
Měnová diverzifikace
– uzpůsobení dev. A, P. tak aby se využily protisměrné pohyby domácích a zahr. kurzů. Vychází z toho, že by mohla existovat negativní korelace mezi kurzy některých měnových párů. (eur, usd aktiva apod.)
Předpokl. že kurz Kč/EUR, Kč/USD jsou navzájem negativně korelovány.
když zhodnoc. Kč vůči EUR => Kč znehod. vůči USD => kompenzuje se a změna pak není tak velká.
viz statistiky 93-01 (korelace mezi měn. páry)
Kč/USD — Kč/EUR (-0,47)
Kč/JPY — Kč/EUR (-0,09)
ostatní páry jsou korelovány kladně.
Nedoporučuje se kvůli tomu měnit dodavatele, ale pokusit se s ním dohodnout – je možné že má opačný problém a přistoupí na placení v jiné měně. Pokud se bude tomu bránit – závisí na negociačních schopnostech partnerů.
Cenová politika jako zajišťovací instrument (použ. u exportních a importních firem)
– firma upravuje ceny produkce tak, že ceny kompenzují pohyby devizového kurzu. (Pokud velká konkurence na tom trhu, nemůžem zdražovat).
– pokud posílí Kč k EUR, německá firma může zlevnit výrobky které k nám dováží a naopak.