Často realizovány investice jako JOINT VENTURE
Často realizovány investice jako JOINT VENTURE (společná firma). Zahr. investor vytvoří společný podnik s domácí firmou. Je jedno, kdo má jaký podíl. V rámci spol. podniku je realizován určitý projekt. Domácí firma může mít určité patenty, licence – zahr. spol. se k tomu často dostane. Vztah buď rovnocenný, nebo převaha zahraničního subjektu.
Podoba tzv. FRANCHISING
– zvl. podoba přímé zahr. investice, která se vymyká tím, že zahr. spol. nezískává žádný podíl na dom. společnosti. Jedná se o pronájem či prodej určitého obchodního či výrobního modelu. Většinou v případě, že zahr. firma má postup či výrobek který lze v nezměněné podobě prodávat po celém světě. Její know how. Toto know how prodá naší firmě – která ho nabízí ve stejné podobě pod názvem zahr. firmy zákazníkům.
příklad: Mc Donalds, KFC, OBI, Stavoartikel, různá značková kadeřnictví..
ad přímé investice:
– jak se podporují?(ze strany státu)
>> příliv zahr. investic je považován za pozitivní jev
>> v ČR vznikl systém zákonů o investičních pohledávkách (kolem r. 2000, novely).
– přímá podpora – stát platí investorovi peníze, stát např. hradí náklady na rekvalifikaci, příspěvky na zaměstnání nezaměstaných; příprava průmyslových zón (vykoupení pozemků – infrastruktura..) – nabízí investorům (ručí za neexistenci věcných břemen, vlastnictví státu).
Kolín – Toyota – stát rekonstruuje byty a domky v té oblasti.
Stát slevuje investorům na daních či clech (daňové prázdniny), jestliže sem převáží výrobní linku, normálně by platily clo, ale jsou vyňaty z celního režimu.
Proč investoři dělají zahraniční investice?
1) otevírají se jim nové trhy pomocí této investice (jinak by se tam nedostal – např. Čína – světové automobilky –obcházejí zdanění a clo při dovozu, vyrábí se to tam – mají z toho daňové výhody, ekonomika také profituje.
2) zvyšují efektivnost jejich podnikání
– snižování průměrných nákladů na produkci (nejvíce šetří na levné platební síle); kvalita pracovníků/náklady na práci.
– někdy jdou jen po levné prac. síle, kvalifikace není příliš potřeba (textil, boty…)
>> firmy dosahují drobné marže. I relativně malé zvýšení nákladů může znamenat, že se už výroba nevyplatí.
3) řeší i třeba problémy kurzového rizika. Rozšiřování měnových oblastí – menší závislost na vývoji jedné měny. Diverzifikace, kompenzace zisků a ztrát ze změn kurzu. Menší citlivost vůči hosp. cyklu dané země. Nedaří se doma, v jiné zemi – ano – kompenzuje se.
4) Firma chce být blíž svým zákazníkům (následuje své zákazníky). Př.: nejvýznamnější evropské banky zakládají pobočky v Praze.