Tvorba výrobku
Výrobek, značka, obal, služby
Cíle: 1. Definovat výrobek a klasifikaci výrobků
2. Proč podniky používají značky
3. Popsat význam obalu
4. Rozhodování podniku při rozvoji výrobkové linie a mixu
Co je to výrobek
Výrobek je vše, co je nabízeno na trhu ke spotřebě a k uspokojení potřeb lidí. Většinou jsou to hmotné statky, mohou to být také služby, osobnosti (např. prezidentský kandidát), místa (Havaj pro dovolenou) nebo myšlenky (zdravá výživa).
Výrobce musí uvažovat o výrobku na 3 úrovních = totální výrobek.
• Základní úroveň – jádro – dává odpověď na otázku, co kupující skutečně kupuje, řeší problém užitku, který kupující získá tím, že výrobek koupí (ženy nekupují krém, ale krásu).
• 1. vrstva kolem jádra výrobku má rozšiřující efekt a vytváří individualizaci výrobku prohloubením jeho užitných vlastností. Tvoří ji obal, značka, kvalita, design.
• 2. vrstva nabízí dodatečné služby a užitek. Zahrnuje záruční podmínky, dodací a platební podmínky, instalaci, poprodejní servis.
A právě pomocí obou vrstev se liší výrobky různých výrobců, je to prostor pro konkurenční boj (v dobrém slova smyslu).