Důvody mezinárodního obchodu:
– absolutní a komparativní výhoda (poč. 19. Stol. D. Ricardo)
– monopol klimatických a přírodních podmínek
– odlišný vkus a preference spotřebitelů
o Absolutní a komparativní výhoda
– je jedním z důvodů, proč dochází k zahraničnímu obchodu
Absolutní výhoda
= země je schopna produkovat výrobky s nižšími náklady a tudíž levněji než jiné země
– na tuto produkci se zaměří a bude jí vyvážet
– realizuje tak absolutní výhodu z mezinárodního obchodu
Důsledkem absolutní výhody je specializace, a na to navazuje dělba práce, kooperace
Komparativní výhoda
– ve skutečnosti k takové modelové situaci nedochází často, ale dochází k situaci, kdy jedna země dovede vyrábět všechny komodity s nižšími náklady, v tomto případě nelze použít princip absolutní výhody, ale lze použít princip komparativní výhody