Průběh rozpočtového procesu
Průběh rozpočtového procesu:
– vláda stanoví fiskální cíle jako podíly deficitu na HDP, z toho vychází rámec-odhad příjmů (MAE PROJEKCE), jaké jsou přípustné výdaje na jednotlivé rozpočty dopředu, poslanecká sněmovna to pak natvrdo schválí.
– např. u rozpočtu pro rok 2003 (v roce n-1, tj. 2002 – leden, únor – prognózy na N, N+1, N+2, odhad příjmů…
– v dubnu předloží vládě, správci rozpočtových kapitol (ministři..) rozhodnou jakým způsobem má růst, či klesat deficit (30.4; ministr financí jim pak na základě toho řekne, kolik zhruba dostanou pro každou kapitolu >> stabilita výdajů (31.5), ministři do 30 dnů stanoví rozpočet,
– vláda má oprávnění ještě změnit (květen, červen – dolaďování) (20.6.), od MF 30.6 rozpočtové dopisy správcům kapitol, popis kolik můžou utratit.
– ministři do července předloží ministru financí návrh rozpočtu kapitol.(25.7.)
– začátkem září je již hotový návrh zákona o státním rozpočtu a jde do vlády (30.8.)
– do 30. 9. musí být doručen návrh SR poslanecké sněmovně
– NÁVRH ZÁKONA V PSP ČR
– —————————————————————————
– 1. ČTENÍ (rozpočtový výbor PS: propustit či ne do 2.čtení, zafixování příjmů, výdajů (schodku), vztahů k samosprávám, pravomoce vlády přesouvat prostředky
– 2. ČTENÍ (výbory PS: projednávání jednotlivých kapitol, návrhy kde zvýšit – nutno říct i odkud vzít – většinou z rezerv či pokladní správy. Rezervy = min. 0,3 % výdajů SR. V průběhu cca měsíce předstupují předsedové jednotlivých výborů s návrhy, návrhy poslanců – každý na svém písečku. 48 hod. k prostudování.
– 3. ČTENÍ – hlasování o pozměňovacích návrzích, hlasování o návrhu zákonu o státním rozpočtu, zároveň rozpočtové rámce (parlament stále může rozpočet odmítnout)
– MUSÍ BÝT SCHVÁLENO DO 31.12. JINAK ROZPOČTOVÉ PROVIZORIUM. Provizorium – každý měsíc dostane 1/12 z loňského rozpočtu.
– zákon o státním rozpočtu na rok 2003: 579/2002 Sb. (příloha částky 197)
– ——————————————————————————
– rozpis na podřízené organizace
– limity pro ČNB – banku státu (pro jednotlivé kapitoly)
– denní hlášení banky o pokladním plnění státního rozpočtu (aby min. fin. věděl, zda má dost peněz či nutno vydat dluhopisy)
– čtvrtletní výkazy – zpracovávají správci rozpočtových kapitol
– 3 x ročně vláda informuje PS (MAE RÁMEC na rok 2003) o plnění státního rozpočtu
– rychlá informace o plnění státního rozpočtu čtvrtletně (několik tabulek, komentář)
– pololetní zpráva – vláda informuje o výsledcích (pokud jsou odchylky – vysvětlit, návrh jak to vyřešit), pokud tak neučiní, požádá parlament o změnu zákona o SR. Je to v době schvalování nového rozpočtu, tak to nikoho moc nezajímá (rozpor schválené saldo X realita)
– vláda může upravovat (přesouvat) výdaje do 5 % rozpočtu kapitoly, do 10 % ze závazného ukazatele (např. vysoké školy)
– rozpočtový výbor projednává změny, překročení limitů pro vládu.
– vláda nesmí sáhnout na rozpočet PSP, Senátu, Ústavního soudu, Ombudsmana, NKÚ
– to schvaluje pouze poslanecká sněmovna