6. Obchodování s kuponovými dluhopisy
Pojmové vymezení – většina dluhopisů se splatností převyšující jeden rok je spojena s kupony. Kuponové dluhopisy jsou dluhovými nástroji se splatností obvykle podstatně delší než dluhopisy bezkuponové. Jejich vlastnictví opravňuje k pravidelným příjmům mezi emisí a dobou splatnosti nominální hodnoty. Pravidelné platby se nazývají kupony. Většinou se splácejí ročně nebo pololetně – (Kapitálový a derivátový trh, s.100) Podstata anuity – anuita představuje několik stejných hotovostních toků po určité období. Jde o běžný tok hotovosti. Například kuponové dluhopisy s pevnými kupony jsou spojeny se stejnými kuponovými platbami. – (Kapitálový a derivátový trh, s.100-1) Oceňovací vztahy u kuponových dluhopisů – Alikvotní úrokový výnos – ve skutečnosti se dluhopisy obvykle nekupují přesně jedno období před první kuponovou platbou . Poté vznikají dva problémy: – je ovlivněna doba diskontování u každého cash flow. – pro vlastníka představuje dluhopis denně nabíhání úroků. V případě dluhopisů s pololetní výplatou kuponu vlastníkovi nabíhá 1/180 přísštího kuponu. Kupující dluhopisu platí dohodnutou cenu dluhopisu plus naběhlý úrok neboli alikvotní úrokový výnos. Naběhlý úrok se počítá vynásobením příštího kuponu podílem, v jehož čitateli vystupuje uplynulá doba od předchozí výplaty kuponu a ve jmenovateli je doba mezi výplatou kuponu. – (Kapitálový a derivátový trh, s.108-9) Užití kuponových dluhopisů v ČR – v Remituje kuponové dluhopisy MF ČR, velké společnosti a města. Veřejně obchodované emise eviduje v zaknihované podobě SCP. Se státními kuponovými dluhopisy, s většinou podnikových dluhopisů a některými dluhopisy měst se obchoduje na BCCP. – (Kapitálový a derivátový trh, s.109-10) Podstata kuponového efektu – značné zadlužení některých vlád způsobené rozpočtovými deficity v osmdesátých a devadesátých letech mělo za následek, že se počet státních dluhopisů značně zvýšil. Dokonce pro stejnou splatnost existuje v některých zemích několik dluhopisů. Patrný rozdíl ve výnosech těchto dluhopisů se nazývá kuponový efekt. Jde tedy o vliv kuponu na výnos do splatnosti dluhopisu. – (Kapitálový a derivátový trh, s.118) Konstrukce dluhopisových indexů – dluhopisové indexy slouží investorům pro rychlé získání informací o vývoji trhu s dluhopisy a pro rozhodování o optimalizaci jejich portfolií. Problémem při výpočtu indexů je získání dostatečně přesných cen, za které se s dluhopisy obchoduje, protože údaje pražské burzy nejsou dostatečně reprezentativní. – ČS, a.s. denně zveřejňuje: – cenové dluhopisové indexy: – výnosové dluhopisové indexy: – tyto indexy konstruuje na základě vlastních dat, neboť je rozhodujícím market-makerem na českém trhu dluhopisů. – (Kapitálový a derivátový trh, s.131)