23. Metody a nástroje řízení informačních systémů a informačních technologií
Cíle a principy systémové integrace – cílem systémové integrace je vytvoření a permanentní údržba integrovaného IS, který optimálně využívá potencionálu dostupných IT k maximální podpoře podnikových cílů. – Při vývoji IS/IT systémovou integraci jsou aplikovány následující principy: – požadované funkce informačního systému jsou odvozeny od podnikových cílů a od potřeb podnikových procesů – IS je řešen a realizován jako komplexní IT vytvořený z řady různých komponent různých výrobců – IS je provozován na základě jednotné soustavy pravidel, která musejí dodržovat všichni uživatelé systému, aj. – (Informační systémy a jejich řízení, s.98) Efekty a rizika systémové integrace – integrovaný IS může přispět k efektivnějšímu fungování podniku zejména v těchto oblastech: – zkrácení celkové doby reakce podniku na podněty z okolí; využití progresivních metod řízení podnikových zdrojů a procesů; efektivní působení na trhu trvalým sledováním a vyhodnocováním situace na trhu; aj. – k významným rizikům patří: – vyšší závislost podniku na externích dodavatelích komponent; vyšší složitost systémů a s tím související nároky na projekci; stoupající nároky na uživatele – (Informační systémy a jejich řízení, s.98) Datová integrace – první problémy s integrací komponent IS/IT se objevily již na začátku 80.let, tedy v době, kdy bylo pro podniky typické zpracování na jednom centrálním počítači. V té době začal IS pokrývat řadu oblastí činnosti podniku a začaly vznikat problémy s duplicitním uložením a zpracováním jedněch dat. Reakcí na tento problém byla snaha o datovou integraci, tedy propojení datových základen různých aplikací. – (Informační systémy a jejich řízení, s.99) Vzájemné propojování funkcí různých aplikací – rozšiřující podpora podnikových procesů přinesla další potřebu integrace – vzájemné propojení funkcí různých aplikací. – (Informační systémy a jejich řízení, s.99) Integrace podnikových procesů a funkcí IS/IT – integrace aplikací postupně procházela do dalšího typu integrace – do integrace podnikových procesů a funkcí IS/IT. Úroveň tohoto typu integrace vypovídá o tom, do jaké míry jsou podnikové procesy podporovány IT, neboli do jaké míry prorostly IT do života podniku. – (Informační systémy a jejich řízení, s.100) Integrace HW a technologická – nástup osobních počítačů přinesl dezintegraci jak do podnikových IS/IT, tak na trh s informačními technologiemi. – Problémem HW integrace bylo propojení HW komponent různých výrobců do jedné podnikové počítačové sítě. – Propojování heterogenních HW komponent do podnikové počítačové sítě přineslo problémy na poli datových základen. Společným řešením těchto problémů se zabývá technologická integrace. – (Informační systémy a jejich řízení, s.102) Integrace podniku s okolím – integrace podniku s okolím je druhou úrovní systémové integrace. Její cíle lze shrnout do následujících bodů: – optimálně přizpůsobit chování podniku měnícímu se stavu hospodářského prostředí – navázat úzké informační vztahy s významnými externími partnery – pomocí sítě internet poskytovat okolí vhodné informace o podniku – (Informační systémy a jejich řízení, s.106) Cíle integrace podnikových procesů a technologické integrace – integrace podnikových procesů má za cíl zefektivnit interní podnikové procesy a jejich vazby – postup úrovní systémové integrace je její klasická složka – technologická integrace IS/IT. – systémová integrace není stav, ale proces – (Informační systémy a jejich řízení, s.106)