Kontrola činností v bance
Podstatou kontroly je porovnání požadovaného stavu se stavem skutečně zjištěným a vyhodnocení odchylek a přijetí závěrů a opatření ke korekci.
Smysl kontroly je především ve zpětném vlivu na výsledky kvalitu služeb a na její vývoj v budoucnosti.
Z hlediska banky rozlišujeme kontrolu vnitřní a vnější.
Vnitřní kontrola
Je založena na vnitřním kontrolním systému, který spočívá především na managementu a na odborných útvarech nebo na specializovaných pracovnících.
Je důležité, aby byla jasně vymezena pravomoc a odpovědnost jednotlivých pracovníků a aby fungoval vnitřní informační systém.
Vnitřní kontrola prostupuje celou bankou a je představená představenstvem.
Důležitou součástí vnitřní kontroly je interní audit.
Vnější kontrola
Je uskutečňována orgány mimo banku, kterými jsou auditoři, mezinárodní organizace, klienti, konkurence, veřejnost a sdělovací prostředky, státní orgán.