Náklady, poplatky a bezpečnost – přímého bankovnictví
Náklady, poplatky a bezpečnost
Jednoznačná je role bankovních poplatků. Zvláště při rozhodování firem to není nejdůležitější kritérium. Při porovnání poplatků s produkty klasického bankovnictví i při mezibankovním srovnání je navíc třeba vzít v úvahu faktor času. Rozhodnou-li se peněžní ústavy preferovat některou oblast, přizpůsobí tomu i svou poplatkovou politiku, ačkoliv ji krátkodobě může přinášet ztrátu.
Obecně pak není pravda, že přímé bankovnictví je méně nákladné než klasické bankovní postupy. Odlišná je však struktura nákladů – menší jsou transakční náklady, náklady na zpracování dat, fixní náklady (údržba budov, nájemné, platy zaměstnanců), větší jsou naopak náklady na vývoj a zavádění jednotlivých technologií (u zmíněné Expandia banky již přesáhly 100 mil. Kč.), marketingové náklady a náklady spojené s údržbou a zdokonalováním elektronických systémů.
Velmi také záleží, která z technologií se nejvíce prosadí. Prozatím musí banka mnohdy investovat do různých prostředků a postupů, aniž by u všech měly zaručenou jejich návratnost. Ne vždy jsou dále jimi používané technologie vzájemně kompatibilní. Vědecký pokrok navíc způsobuje jejich zastarávání, jež se projevuje zejména v bezpečnosti, ačkoliv dnes banky tvrdí, že jimi používané nebo vyvíjené systémy dosahují nejvyšší bezpečnostní úrovně.
Vztah klientů k bezpečnosti přímého bankovnictví je zajímavý. Když před dvěma roky Expandia banka začínala a prezentovala svoje zabezpečení byla zde znát jistá nedůvěra ze strany veřejnosti. Dnes, když přímé bankovnictví už není novinkou, zájem o bezpečnost transakcí klesá. a to nemusí být v mnoha případech dobré. Banky sice mají dobré systémy, ale každý klient by měl vědět, zda je na každé úrovni tato služba zabezpečena odpovídajícím způsobem. Prvním stupněm je vždy identifikace klienta a banky. K tomu se v přímém bankovnictví používá PIN, klientské číslo, heslo nebo kódovací klíč, popřípadě kombinace několika instrumentů. Další úrovní je nepopiratelnost příkazu. Při osobním styku s bankou klient dává příkaz písemně, u telefonického příkazu se pokyny nahrávají. Při přenosu dat však může dojít k chybě, která se pak složitě odstraňuje. Každá banka přistupuje k zabezpečení jiným způsobem a i to se stává prostředkem konkurenčního boje.