AS – AD MODEL
6. AS – AD MODEL. KEYNESIÁNSKÝ A MONETARISTICKÝ PŘÍSTUP. POTENCIONÁLNÍ ( PŘIROZENÝ ) PRODUKT.
6.1. AS – AD model
popisuje proces dosahování mae rovnováhy; také ukazuje vznik inflace a možnosti obrany proti ní
agregátní poptávka ( nabídka ) – celkové poptávané ( nabízené ) množství zboží a služeb finální spotřeby v dané ekonomice za určité čas. období při různých cenových hladinách.
6.1.1. Substituty HDP
• Peníze a ostatní finanční aktiva – Efekt reálných peněžních zůstatků. Pokud dojde k růstu cenové hladiny klesá koupěschopnost ekonomických subjektů a tím i AD
• Budoucí zboží a služby – při substituci současné spotřeby budoucí spotřebou dojde k poklesu AD
• Zahraniční zboží a služby – roste-li domácí cenová hladina, nakupujeme více zahraničního zboží a AD klesá.