VEŘEJNÉ ROZPOČTY A VEŘEJNÝ DLUH
VEŘEJNÉ ROZPOČTY A VEŘEJNÝ DLUH
ve středu byl schválen rozpočet (3. čtení) – schodek 115 mld. Kč.
úloha vlády: stabilizovat MAE vývoj (cykly), poskytovat veřejné statky, redistribuovat důchody. Důležitá je SPOTŘEBA – rovnoměrná v čase. Zvýšit současnou spotřebu lze jen (za jinak stejných podmínek) za cenu snížení spotřeby v budoucnu. (Např. snížení daní dnes >> deficit >> v době splácení dluhu vlády nutno zvýšit daně, a to ještě víc než původní snížení, kvůli úrokům.)
Financování deficitu – možné jednak půjčkami, jednak ražebným (tištění peněz). Druhá možnost je ale zákonem zakázána (monetizace dluhu). Zákaz odkupu dluhopisů centrální bankou. S tím, jak zadlužení roste, se půjčky pro vládu zdražují. Investoři chtějí vyšší rizikovou prémii.
Proč je deficit tak velký?
Keynesiánská politika říká: v recesi možný deficit, v konjunktuře má být přebytek – kompenzuje se, rozpočet je dlouhodobě vyrovnaný.
Čisté daně = daně – transfery >> jsou procyklické (důchody a tržby jsou závislé na hosp. cyklu pozitivně, tedy i důchodové daně a daně z příjmů jsou v konjunktuře vyšší).
Příjmy rozpočtu – především daňové – jde pouze o odhady dle vývoje HDP – vláda má tendenci nadsazovat odhad příjmů, kvůli snažšímu schválení rozpočtu. viz letošní rozpočet (schváleno 111,3 mld., skutečnost cca 123 MLD)
Do roku 1996 oficiálně rozpočtové přebytky: ale něco se do dluhů nepočítalo; vliv kupónové privatizace bez přílivu kapitálu – na úvěr (úvěr je slib, často nebyl dodržen). Pohledávky pak do ČKA, podpory velkých podniků (Tatra, Zetor). Výdaje ad hoc: Kampeličky 6 MLD, arbitráž CME 10 mld., povodně 1997,..
ČKA přijme odhadem z FNM a SR úvěry za 220 mld. Uplatnitelnost těchto úvěrů je velmi omezená – viz nedávný případ – prodali pohledávky 38 MLD za cenu 3,4 MLD. (9%)
Dalším faktorem je růst mandatorních a Quasi-mandatorních výdajů – výdaje státu blahobytu – důchody, soc. podpory.
Nové zdroje fiskálních tlaků: bankovní závazky, ekologické závazky firem..
Podíl dluhu na HDP (Maastricht) – kritéria (60 %)
náš hrubý veřejný konsolidovaný dluh (cca 20 – 25 % HDP)
když připočteme závazky ČKA (cca 26 %)
když připočteme vládní záruky (50 %)
Politici uvádějí vždy to číslo, které se jim hodí…
Sobotka uvádí, že nebýt reforem, nebyl by schodek na r. 2004 115 MLD, ale 180 MLD.