Marketing, jeho cíle, podstata a význam
Marketing je proces řízení, jehož výsledkem je poznání, předvídání, ovlivňování a v konečné fázi uspokojování potřeb a přání zákazníka efektivním a výhodným způsobem zajišťujícím slnění cílů organizace.
Marketing je obchodní politika k dosažení podnikatelských cílů,
Jejíž všechny aktivity jsou orientované na trh – Marketingová filosofie
Která aktivně ovlivňuje a utváří trh – marketingový Mix
Která je založena na analýze, plánování, realizaci a kontrole všech aktivit směrovaných na trh – Marketingový management
Významem a základem marketingu je poznání trhu a práce s trhem, kdy v čele stojí potřeby zákazníka, které je třeba předvídat, ne jen na ně reagovat.
Marketing se může rozvinout jen v podmínkách tržního hospodářství.
Koncepce marketingu:
1) výrobní koncepce, která se staví na hromadné, pásové výrobě s centralizovaným řízením a organizací, výrobky jsou dostupné za poměrně nízkou cenu
2) výrobková koncepce, kdy se firma soustřeďuje na zdokonalování, vylepšování výrobku, kvalita se projeví v ceně, jedná se o výrobu, která má vyšší výkonnost
3) prodejní koncepce, ve které jde o to, že firma nejdříve vyrobí to, o čem si myslí, že půjde na odbyt a pak se to s velkým úsilím a hromadně snaží prodat
4) marketingová koncepce, ve které firma nejprve zkoumá trh podle přání a potřeb zákazníka ve formě hmotných a nehmotných potřeb, jejím cílem je dosahovat zisku