Rozpočtový deficit
1.) Pojetí a typy rozpočtového deficitu:
3 situace ve vztahu mezi rozpočtovými příjmy a rozpočtovými výdaji
1.) příjmy převyšují výdaje ….přebytek
2.) výdaje převyšují příjmy…..deficit
3.) příjmy = výdaje ……vyrovnaný rozpočet
DEFICIT – negativní vládní úspory
D = (R – EG), kde:
R…rozpočtové příjmy (převážně daňové)
EG..vládní výdaje (expenditure government)
Rozpočtová nerovnováha:
1.) krátkodobá nerovnováha – v průběhu jednoho rozpočtového období
2.) dlouhodobá nerovnováha – transformuje se do vládního dluhu – kumulace krátkodobých deficitů – opravdový problém
Existují různé pohledy na deficit:
a) statický – hodnotíme až po konci rozpočtového období (bilanční)
b) dynamický – v průběhu rozpočtového období – P a v mají sezónní charakter (jinak se jeví situace na začátku období a jinak na konci)
Různé typy deficitů:
a) aktivní (záměrný) – ex ante -dopředu plánovaný deficit
b) pasivní (nechtěný) – ex post – neplánovaný deficit, který není ovlivnitelný vládou – vliv mnoha faktorů zejména makroekonomických ukazatelů
Dorubusch / Fisher – uvádějí různé dopady makroekonomických veličin na změnu deficitů (např. pasivní
deficit v ČR – minulý rok – povodně – tzv. výdajové šoky)
Další členění deficitů:
a) cyklický
b) strukturální
Dle technického hlediska:
a) celkový deficit (schodek) (CD) (overall) – za tento schodek nemůže tato vláda, ale i ty předchozí
b) primární deficit (operativní) (PD) – deficit této vlády
Příklad:
V0 = 100 P0 = 100
b = 0,75 dg = 40
přírůstek G o 40 dt = 20
přírůstek T o 20
1.) 40 * 4 = 160
2.) 20 * -3 = -60
= 160 – 60 = 100, ale deficit = 20
Různé interpretace deficitu státního rozpočtu:
hodnocení deficitu je normativní otázka, problém
hodnotit pouze rozpočtové nebo i fiskální dopady?